Spotlight: Nuke 14.0

Door Glenn van Waesberghe

Foundry heeft Nuke 14.0 gelanceerd, een update van de node-gebaseerde compositing en visuele effecten software die een nieuw USD-gebaseerd 3D-architectuur introduceert, verbeteringen aan UnrealReader en AIR tools en een bibliotheek met machine learning-modellen. De nieuwe 3D-systemen bieden verbeterde prestaties, meer dan 40 nodes, een gewijd scene graph en nieuwe workflows. Het werkt parallel met het klassieke 3D-systeem, zodat artiesten kunnen werken met de workflows waar ze aan gewend zijn. UnrealReader is nu uit beta en ondersteunt Unreal Custom Render Passes, wat effecten als niet-fotorealistische rendering mogelijk maakt, OpenColorIO om kleurruimtes tussen Nuke en Unreal te matchen en gemakkelijker sequences te selecteren. Nuke 14.0 verbeterde ook de prestaties van de AIR-tools. CopyCat heeft een nieuwe checkpoint voor menselijke matting, wat de training tot tien keer versnelt. Bovendien is het tool opgewaardeerd naar PyTorch 1.12.1, wat de training van CopyCat met 20% op NVIDIA Ampere GPUs versnelde. Naast de verbeteringen aan Nuke, lanceerde Foundry Cattery, een bibliotheek met gratis, open-source machine learning-modellen die zijn omgezet naar .cat-bestanden om native te draaien in Nuke. Gebruikers krijgen toegang tot modellen voor segmentatie, diepteschatting, optische stroom, upsampling, denoising en stijloverdracht. Later zal het bedrijf de site ook openstellen voor gebruikersinzendingen.

Voor meer info, bekijk zeker de website van Nuke over 14.0: https://campaigns.foundry.com/products/nuke-family/whats-new