In deze korte spotlight willen we een zeer interessante GDC talk onder jullie aandacht brengen. 

Uit de bevraging eind vorig jaar was duidelijk dat op het vlak van datagedreven animaties een zeer belangrijke component nog mist, namelijk de artistieke controle over het eindresultaat. Onderstaande techniek introduceert een mogelijke oplossing voor dit probleem.

De techniek zet elke animatie op eender welke rig om in een set IK-ketens. Op deze IK ketens kan men dan context-bewuste aanpassingen toepassen. Ten slotte kan men dan dat resultaat overzetten naar eender welke andere rig, runtime of offline. De enige vereiste daar is dat deze van de zelfde categorie is; biped, quadruped, etc., alhoewel dat zelfs daar uitzonderingen op mogelijk zijn. 

Het potentieel voor deze techniek is enorm, zeker in combinatie met een datagedreven animatie-systeem opent dit een volledig nieuwe wereld van mogelijkheden.

Bekijk zeker ook zelf de talk hieronder!

Enkele showcase videos:

De volledige GDC talk:

Extra:

Als laatste wil ik nog even jullie aandacht wijzen naar een game van Ubisoft die zonder enige twijfel deze technologie gebruikt: Watch Dogs Legion. De game belooft dat eender welk character speelbaar is, en deze technologie is zonder enige twijfel wat hen daartoe in staat stelt.