Spotlight: PathOS, een automatische level en world-design tool

Door Andreas Veeckman

Over het onderzoek

In dit artikel zetten we een opensource Unity plugin in de ‘spotlight’: PathOS. De tool werd ontwikkeld aan de Tech University van Ontario. De onderzoekers gingen op zoek naar een manier om level designers sneller inzicht te geven in hoe spelers de levels zouden gaan spelen. Het gaat hier dus niet om specifiek op zoek te gaan naar fouten of bugs. Conventioneel dient hier eerst een build voor gemaakt te worden, waarna een groep playtesters deze gaat spelen. PathOS maakt dit deels overbodig. In onderstaande video wordt uitgelegd hoe ze te werk gingen. (Lees verder onder de video.)

De artificiële spelers kunnen volgens een bepaalde speelstijl handelen d.m.v. enkele persoonlijkheidsfactoren zoals voorzichtigheid, exploratief of completionist. Op basis van welke enititeiten in hun geheugen zitten bepalen ze dan een doel. Door continue evaluatie van de enititeiten in het geheugen spelen ze gelijkaardig aan menselijke spelers.

Opinie

De tool is goed verzorgd en gedocumenteerd. Het is wel belangrijk rekening te houden met de beperkingen die de auteur (terecht) aanhaalt. In de paper lazen we ook dat de speelstijl van de agents nog niet werd vergeleken met die van menselijke spelers. Wel werd er een experiment opgetsteld met level designers die hierna overwegend positief klonken.

Link naar de tool en paper

Paper.

Github.

Documentatie.