Spotlight: Gene Splicing Faces for “Horizon Forbidden West”

Door Glenn van Waesberghe

In de week van 21 Maart was het de jaarlijkse Game Development Conference (GDC). Op het vlak van innovatie in onze sector, bestaat er geen betere plaats om bij te blijven met de nieuwste technieken. Dit jaar was er onder andere een talk van Guerilla Games over het ontwikkelen van de 3D Facial Models gebruikt in hun nieuwe game "Horizon Forbidden West".Ā Binnen de talk gaan ze in-depth over hoe ze erin geslaagd zijn om 168 unieke high-quality 3D gezichten te creĆ«ren. De volledige titel van de talk was "Creating the Many Faces of 'Horizon Forbidden West" en werd gegevan door Arno Schmitz, Lead Character Artist @Guerilla Games.

Voor Horizon Zero Dawn (HZD) maken ze vanaf het begin van productie het onderscheid tussen "hero" characters en supporting characters. Hero Characters zijn personages die een belangrijke rol in het verhaal spelen, en vanaf deze game cast Guerilla hiervoor niet alleen op stem, maar ook op volledige performance-capture, hetwelke dus ook de look ("likeness") en bewegingen van het personage omvat.

Voor zowel de "hero" characters als supporting characters werkte Guerilla samen met 3Lateral om 3D-scans te maken van een grote verscheidenheid aan leeftijden, etniciteiten en geslachten. De supporting cast in Horizon Zero Dawn is veel te uitgebreid om voor elk achtergrondcharacter een echte persoon in te scannen, maar de supporting cast moet wel hetzelfde kwaliteitsniveau behalen als de main cast. Om dit te bereiken, besloten ze om te blenden tussen verschillende bestaande scans.

Om dit efficient en effectief te doen ontwikkelden ze een "Gene Splicer" tool, waarmee ze kunnen blenden tussen features, en verschillende mensen. Alle gescande personages komen in een "Gene Pool" database, en de lijnen op onderstaande afbeelding stellen de mogelijke blends voor.

In realiteit bestaat de Gene Pool uit 60 zeer diverse hoofden, die zorgen voor een grote diversiteit, en veel variaties. Hoe meer gezichten ze over de jaren scannen, en hoe diverser de personen die gescant worden, hoe beter deze tool over de jaren heen zal worden. Naast het automatisch genereren van nieuwe personages, is het ook nog mogelijk om de gezichten manueel aan te passen voor specifieke wijzigingen.

Indien je meer wil leren over (onder andere) het casting proces, de verschillende soorten facial rigs, en look development, raad ik zeker aan om de talk zelf te bekijken.