Spotlight: 3Lateral – RigLogic for Metahumans

Door Glenn van Waesberghe

Epic Games heeft een nieuwe whitepaper uitgebracht waarin de technische kant wordt uitgelegd van Rig Logic, een runtime facial rig evaluation solver system dat wordt gebruikt door Epic's MetaHuman Creator tool.

Rig Logic is ontwikkeld door 3Lateral, een onderzoeks- en ontwikkelingsbedrijf dat deel uitmaakt van Epic Games. Het bedrijf richt zich op gezichtsrigging en animatie en ontwikkelt technologieën die de digitalisering van menselijk uiterlijk en beweging mogelijk maken. Het bedrijf heeft gewerkt aan een aantal films en games, waaronder Marvel's Spider-Man en Guerilla Games' Horizon Forbidden West.

Over Horizon Forbidden West postten we enkele weken terug nog een blogpost. Hierin bekeken we de Gene Splicing workflow die Guerilla gebruikte. Deze werd ook door 3Lateral ontwikkeld! Je vindt deze blogpost hier.

3Lateral deelde mee dat haar Rig Logic is gebouwd op de fundamenten van Facial Action Coding System (FACS) expressies, alsook op rigging-waarden in Autodesk Maya. Door het optimaliseren van data loads en berekeningen, was het ontwikkelteam in staat om een lightweight, portable, real-time face rig oplossing te maken die werkt met 30 frames per seconde of meer.

Het bedrijf onthulde ook enkele van de innovaties die werden gebruikt om de definitieve versie van zijn Rig Logic-oplossing te ontwikkelen. Deze omvatten vermindering van vreemde vervormingen van gewrichten, kostenloze vermindering van gewrichtsconfiguraties in LOD's, en slimme opslag en toepassing van corrigerende uitdrukkingen.

Daarnaast heeft 3Lateral een nieuw bestandsformaat ontwikkeld, genaamd MetaHuman DNA. Het slaat een volledige beschrijving van een rig en zijn geometrie op. Dit soort bestanden zijn opgebouwd uit verschillende lagen, waarvan één een aparte geometrielaag is. Deze structuur maakt het mogelijk dat de DNA-bestanden onafhankelijk zijn van de geometrie, zodat hetzelfde DNA-bestand kan worden toegepast op een aantal personages met verschillende vormen en afmetingen.

De ontwikkelaar merkt op dat herbruikbaarheid voor verschillende soorten personages een van de cruciale principes achter Rig Logic was, en 3Lateral is erin geslaagd dit doel te bereiken, zodat nu alle MetaHumans op dezelfde gezichtsopstelling kunnen draaien.

U kunt meer te weten komen over de technische details achter Rig Logic in de whitepaper hier. (Deze blogpost is een vertaling van het excelente artikel van 80.lv over RigLogic. Lees het originele artikel hier.)